Back to top

Θέματα Πανελλαδικών Εξετάσεων Πληροφορικής Προσανατολισμού 2023

Φωτεινή Περχανίδου
Α.Ε.Π.Π. Γ ΄Λυκείου

Τα θέματα της πληροφορικής εξετάζουν τόσο την θεωρητική όσο και την πρακτική γνώση των μαθητών. Πιο συγκεκριμένα:

 Το θέμα Α περιέχει ερωτήσεις σωστού λάθος και δύο ερωτήσεις ανάπτυξης τόσο από την παλιά όσο και από την καινούρια ύλη. Υπάρχει επίσης  ένα θέμα συμπλήρωσης κενών σε δυαδικό δέντρο αναζήτησης. Το θέμα Α δεν περιέχει εκπλήξεις και παγίδες στις διατυπώσεις του, οπότε οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές θα το αντιμετωπίσουν εύκολα.

 Το θέμα Β συνεχίζει να είναι απλό και χωρίς δύσκολα ερωτήματα. Συγκεκριμένα το Β1 εξετάζει αν ο μαθητής μπορεί να υπολογίσει το πλήθος επαναλήψεων, το Β2 αν μπορεί να προσδιορίσει μια έγκυρη σχέση υπερκλάσης και υποκλάσης και το Β3 τις συνθήκες ελέγχου της κατάστασης των δομών δεδομένων στοίβα και ουρά. Από το Β3 μόνο ερώτημα 4 πιθανώς να δυσκολέψει τους μαθητές.   Το Β4  είναι μια άσκηση συμπλήρωσης κενών σε ένα κομμάτι κώδικα η οποία εξετάζει την κριτική ικανότητα των μαθητών, παρ’ όλ’  αυτά από 5 κενά μόνο ένα αποτελεί μια μικρή έκπληξη και θέλει λίγο περισσότερη προσοχή. 

Το θέμα Γ ζητά την κατασκευή ενός προγράμματος το οποίο περιλαμβάνει τις εξής μεθοδολογίες:

- αγνώστου πλήθους επαναλήψεων,

- κλιμακωτή χρέωση

- υπολογισμός ποσοστού

- κλήση συνάρτησης

Οι μεθοδολογίες αυτές είναι απλές όμως θέλει  προσοχή ο κατάλληλος συνδυασμός τους ώστε να πάρουμε τα σωστά αποτελέσματα. Λεπτό σημείο της άσκησης είναι η μετατροπή από δευτερόλεπτα σε λεπτά το οποίο μπορεί να δυσκολέψει.

 Το θέμα Δ ζητά την κατασκευή ενός προγράμματος με χρήση πινάκων στο οποίο περιλαμβάνει τις εξής μεθοδολογίες:

- γέμισμα παράλληλων πινάκων

- εύρεση όλων των ελαχίστων

- ταξινόμηση σε παράλληλους πίνακες με δύο κριτήρια.

Επίσης και αυτές οι μεθοδολογίες, ίσως με εξαίρεση την ταξινόμηση, θεωρούνται τετριμμένες και οι μαθητές δεν θα δυσκολευτούν.

Συνολικά τα θέματα εξετάζουν ένα μεγάλο μέρος της ύλης, ενώ έχει μείνει εκτός το κομμάτι της εκσφαλμάτωσης. Χαρακτηρίζονται μέτριας δυσκολίας προς εύκολα για τους καλά προετοιμασμένους μαθητές  γιατί το μεγαλύτερο ποσοστό των θεμάτων μπορούν να απαντηθούν μόνο με την χρήση θεωρητικών γνώσεων και κλασσικών μεθοδολογιών, ενώ πολύ λίγα είναι τα ερωτήματα που απαιτούν δημιουργικότητα και βαθύτερη σκέψη.