Θετική Σκέψη για τις πανελλαδικές εξετάσεις
«Φοβάμαι ότι κάτι θα πάει στραβά, θα κάνω λάθη και δεν θα πετύχω στις εξετάσεις.»
«Έχει πέσει η απόδοσή μου, κουράστηκα, δεν μπορώ να ακολουθήσω το πρόγραμμά μου»
«Δεν μπορώ να κοιμηθώ από το άγχος μου, έτσι έχω πονοκέφαλο και υπνηλία κατά την διάρκεια της ημέρας…το άγχος φταίει»
«Δεν προλαβαίνω να βγάλω την ύλη για τις εξετάσεις»
«Δεν είμαι σίγουρος για τον εαυτό μου»
«Οι γονείς μου δεν καταλαβαίνουν, υπερασχολούνται μαζί μου και μ’ έχουν αγχώσει»
«Ο αδερφός μου τα κατάφερε και όλοι πιστεύουν πως θα τα καταφέρω κι’ εγώ, αυτό με έχει καταβάλει ψυχολογικά, όλοι έχουν απαιτήσεις»
Μερικές από τις φράσεις που ακούμε από τους νέους που προετοιμάζονται για τις πανελλήνιες εξετάσεις. Άγχος, αγωνία, θυμός, χαμηλή αυτοπεποίθηση και φυσικά ανταγωνισμός, παραίτηση ή απλά κούραση. Είναι γεγονός πως οι πανελλήνιες εξετάσεις έρχονται σε μια δύσκολη περίοδο για τον έφηβο. Η εποχή της εφηβείας είναι η εποχή με τις μεγαλύτερες εντάσεις και εσωτερικές συγκρούσεις. Είναι η εποχή της αναζήτησης του εαυτού. Παράλληλα, ο έφηβος καλείται να απαντήσει στην ερώτηση που άκουγε επανειλημμένα από μικρό παιδί «τι θα γίνεις όταν μεγαλώσεις;».
Για να μπορέσει ο έφηβος να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις αυτής της ηλικίας και στην προετοιμασία των πανελλήνιων εξετάσεων χρειάζεται στήριξη και ενθάρρυνση. Παίζει σπουδαίο ρόλο στο πως τελικά θα σταθεί απέναντι στις πανελλήνιες εξετάσεις. Έχει μεγάλη σημασία για την καλή και επιτυχημένη προετοιμασία του, να αναπτύξει μια θετική στάση, ένα θετικό συναίσθημα απέναντι στις εξετάσεις. Όταν μιλάμε για θετική διάθεση αναφερόμαστε σε αυτό που ξέρουμε, σκεπτόμαστε, νιώθουμε και κάνουμε. Οι διαθέσεις μας είναι κατά βάσει επίκτητες. Τις αποκτούμε.
Πώς λοιπόν ο νέος θα μάθει να έχει θετική στάση απέναντι στις εξετάσεις;
Είτε κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας, είτε κατά τις ημέρες των εξετάσεων η ψυχολογική προετοιμασία καλλιεργεί τη θετική αυτοαντίληψη. Δηλαδή, να είναι σε θέση ο έφηβος να βλέπει τον εαυτό του και την προσπάθεια του θετικά, με αυτοπεποίθηση στις ικανότητές του.
Αυτό σημαίνει πως ενθαρρύνουμε τον έφηβο και τις προσπάθειές του σε όλη την διάρκεια της προετοιμασίας του.
Η ψυχολογική στήριξη καλλιεργεί τα αισθήματα ενθάρρυνσης, δίνει έμφαση στο εδώ και τώρα και μειώνει το άγχος. Ψυχολογική στήριξη που πολλές φορές χρειάζονται και οι ίδιοι οι γονείς που στην προσπάθεια τους, να βοηθήσουν αγχώνονται με επιπτώσεις να δυσχεραίνει και η σχέση τους με τα παιδιά τους.
Η πορεία των πανελλήνιων εξετάσεων έχει πολλές δυσκολίες στις οποίες όμως όλοι οι νέοι μπορούν να ανταπεξέλθουν δυναμικά και να διεκδικήσουν το δικαίωμά του να γίνουν ακαδημαϊκοί πολίτες. Αναγνωρίζοντας τις ανάγκες τους, τις προσπάθειές τους αλλά και τις αγωνίες τους και τις ανησυχίες τους δημιουργούμε ένα πλαίσιο εμψύχωσης και στήριξης ώστε να οργανώσουν τη μέθοδο προετοιμασίας τους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και με εμπιστοσύνη στις δυνατότητές τους.